onsdag 3. februar 2016

Januar i Karibien

Farmor og Farfar kom på besøk.Det var på Grenada.Vi syntes det var gøy å bade sammen. Til bursdagen min fikk jeg HotWheels, og dykkemaske og klær og forstørrelsesmikroskop. Vi fikk fisk, men det var bare et hode. Den var rar, det var på bursdagen min og vi seilte til Tyrell Bay på Carriacou.

Jeg snorklet sammen med Mamma på Sandy Island, og da så vi en hai og en ødelagt motor. Det var kult å se haien, men jeg ble bittelitt redd. Den var ca 1 meter lang. Jeg har kjørt mye jolle, men det er ofte mye trøbbel med motoren, men det går fint.
Vi har møtt en annen norsk båt med barn i, og jeg leker mye med Eskil.  Vi leker mye forskjellig. Nåer vi på St Lucia igjen,og ikveld seiler vi til Rodney Bay.

Gøy med bursdag

Vi fikk en stor fisk, men den hadde ikke noe kropp!

Det var deilig å bade med den nye dykkemasken

Bursdagsselskap

Farfar og jeg tar opp gjesteflagget for St. Lucia.

Klar for å kjøre romperister

På skolebenken på Mayreau.Det ser ikke ut som på Rønningen.

Farafar og jeg har Stavskrift.

Deilig med drink i strandbaren

Isen var også god

Meg i baugen

torsdag 14. januar 2016

Snakkeblogg fra Carriacou

Først så kom vi til en bil, men bilen var ikke stor nok så vi måtte ta en annen. Så kjørte vi til et sted hvor de hadde fanget en skilpadde og den hadde de lagt på ryggen. De skulle spise den. Jeg syntes litt synd på den. Så kjørte vi til en fin strand hvor det var et mandel tre. Der kunne vi smake på en mandel rett fra treet, og jeg fant en blå bruskork(Det er sånn som er på toppen var brusbokser, som jeg samler på!) Etter vi hadde smakt på mandelen kjørte vi til en skole og der hadde alle barna skoleuniformer.Skoleuniform er sånn at alle barna har like klær, Det var rødt og svart på denne skolen. De har skoleuniformer sånn at man ikke kan se om de er fattige eller rike, sånn at ingen skal bli mobbet for det. Vi fikk også smake på en kokonøtt, både melken og kokoskjøttet. Vi tok med hjem det vi ikke orket å spise opp, og pyntet en kake med det!

Her sitter jeg på en kanon på toppen av Carriacou
Jeg har kjørt mye jolle. Jeg, Silje og Elise kjørte 3,5 HK og Mamma og Pappa kjørte 5 hk, men det gikk saktere selv om de hadde den største motoren. Vi skulle til en mangroveskog. Det er en skog der alle trærne har røttene sine undder vann. Det var også noen gamle båtvrak der, det så ut som søppel.

Når vi er på båten liker jeg å kjøre jolle, helst 5 hk for den går fortest.Når vi kommer hjem igjen skal vi kjøpe en større motor som går enda fortere. Det bli veldig gøy.

Vi barna har begynnt å ha restaurant om bord. Da lager vi kaffe til Mamma og Pappa.Vi har også laget middag og dessert hvis vi får lov. Mamma og Pappa synes reatauranten er kjempebra og de kommer dit nesten hver dag. Vi rydder og tar oppvasken også. Det kan være veldig stressende å ha restaurant, men vi synes det er veldig gøy også. Når vi er ferdig med serveringen får de regningen. Da har vi skrevet opp og lagt sammen det de må betale. Med kjeks, penger eller koser.

Jeg har badet mye fra båten. Da hopper jeg uti fra badeplatformen. Vannet er 29 grader cirka, det er mye varmere  enn det det er i Norge på sommeren. Det er aldri så varmt vann i sjøen i Norge. Jeg har hoppet fra siden på båten og foran på båten også. Det er det ca 1,5 meter høyt fra siden og ca 2 meter far foran.. Av og til har jeg på meg dykkemaske og snorkel når jeg bader. Det er gøy å snorkle, for vi pleier å se mange skjell og fisker. Jeg så en klovnefisk, den var svart og gul.Vi har også sett store fisker, koraller. Jeg tror jeg så en liten hai i marinaen. Vi har ikke sett noen store haier. Haiene bor ute i sjøen ved korallrevene. Der har de så mye å spise at de blir gode og mette. Derfor gidder de ikke å dra dit vi er og spise beinete mennesker.
Fine strender-ingen hai!

fredag 25. desember 2015

lørdag 19. desember 2015

Over atlanteren

Teksten under har Øyvind skrevet i turboka, den er ordrett gjengitt som han har skrevet det.

Vi fikk Sailor Ted det er en bamse som en av de norske eller andre båter fra andre land skal ta med over atlanteren. Jeg skrev dagboken hans vær dag.
Vi fikk med Sailor Ted

Her er han med på juleverksted

Her også

Her leker vi Labytint, og jeg er Taurus!
Vi fik 3 ganske store fisker vi fikk: 1 Wahoo 1 Bonito og til slutt 1 mahimahi den var 95 sangtimeter lang og væide sirkaa 5 kilo den var nok til to midager. Jeg synes den første vi fik var best. Mitt utpå atlanteren badet vi det var veldig varmt i vannet.

Wahooen var stripete som en sebra

Mahi Mahien var tung og lang
På starten så vi delfiner de var aneledese en son som de pleier og se ut. Vi så delfiner 2 ganger de var som de forje. To som het Will og Emily var med og seile båten over atlanteren. Jeg, Elise og Silje sov i en lugar. Vi sov i min lugar fordi den er størst.

Delfinene var kule

Det var mange flotte solnedganger.Her har jeg fått lørdagsgodt på dekk
Will tok utrolig mange bilder jeg tror det var fordi at han skulle være med i ARC fotokonkorangse. Vi vet ikke helt om han vinner men det skriver jeg om nor vi vet det. Vis man vinner får man 200 pund. Vis du skal regne det i norske kroner blir det 2800 kroner.

Nor vi kom frem til St.lusia var det faktisk velkomstkomite alle di norske båtene alsa som hadde kommet. Vi kom på plass.

De andre norske tok oss imot på brygga
Den Duogen var son at den lagde strøm. Man kunne ta den ut i vanne og ytterst var det en propell. 1 dag nor vi hadde den uti var det så mye tang i vanne. Det var nesten vær dag, men plutselig en dag oppdaget vi at propellen ikke var der lenger. Det var fordi at det hadde komet så mye tang på så den hadde forsvunnet.

Jeg lagde diplomer til alle da det var 1000 nm igjen

fredag 27. november 2015

Hilsen fra Atlanterhavet

Vi vant Sailor Ted. Han er en bamse som vi har med over atlanteren. Vi hadde skrevet den beste søknaden, der det sto om alt det morsomme han skulle få være med på i båten.

Vi er på atlanteren nå, og har det bra. Jeg har lekt med den lille båten.
Hilsen Øyvind

mandag 9. november 2015

Tusen takk for post

Vi fikk en Liten gave og den lille gaven var masse godteri og sånn. Det var veldig gøy å få den.Når vi fikk den trodde vi det var en ny gummijolle. jeg løftet på pakken og syntes den var ganske tung. Jeg fikk brev fra klassen og sånn. Det var veldig morsomt og fint. Alle Brevene har jeg lest nøye og så har jeg puttet dem i en mappe. Mappa ligger på lugaren min. Tusen takk for gaven!

Farfar viser frem gaven de har tatt med.

Det var en veldig innholdsrik kurv
Det var mye godt og fint i kurven

Tusen takk for brev og tegninger fra klassen og andre venner!

Jeg har lest alt nøye flere ganger :)

Mine opplevelser i Marokko og på Lanzarote

Vi var på kamel tur det var i Marokko. Når vi var der re vi på kameier jeg mente dromedarer.

Og det varkjempeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee gggggggggggggggggggøøøøøøøøøøøøøøøøyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Vi re på stranda og i skogen.

Det var gøy å ri

Den var veldig høy!
De hadde store hover så de ikke skulle synke langt ned i sanden.

Så seilte vi til Lanzarote.
Hele Lanzarote er laget av et vulkanutbrudd for lenge siden

Vi var i en kaktushage  og lekte «Labyrint». Det var veldig store kaktuser der.

Kaktusene var MYE større enn meg!

Øyvind og Silje

Dette er en lavagrotte. Det var vann der. På det stedet møtte vi Finn(en ny venn) og var på vulkanmuseum

Naturlig lavagrotte med lavavann der det bodde noen krepsdyr som ikke kan bo andre steder.

Barn og palmer utenfor vulkanmuseet.
 Vi var i en annen lava hule. Det bodde sjørøvere der i gamle dager, og de gjemte skattene sine der. Det var litt rart å være der.

På vei ned i den 7 km lange lavatunellen

Vi kunne se at lavaen hadde rent utover inni hulen, men nå var det stein.

Vi var på vulkantur og der så vi vulkaner.De var kule. Lavasteinen var  veldig mye sort og brun. Vulkanen hadde hatt utbrudd i 6 år, men det er lenge siden. Jeg har aldri sett at det har sett sånn ut noe sted før.

Opp av dette hullet har lavaen sprutet.

Her har de laget en late-vulkan.  Det var fremdeles veldig varmt nedi  bakken, så når de helte på vann så kom det opp som en vulkan.